Sealed Air Corporation, van noppenfolie naar een schonere wereld

In 2011 nam Sealed Air Coporation het schoonmaakbedrijf Diversey over voor een bedrag van 4,3 miljard dollar. Wat was destijds hun motivatie om Diversey over te nemen? En hoe gaat het tegenwoordig met het sterk groeiende Sealed Air?

Bedenker van het noppenfolie

Het verhaal van Sealed Air begon al in het jaar 1957. In dat jaar verzonnen Alfred W. Fielding en Marc Chavannes plastic behang bestaande uit twee plastic douchegordijnen, een papieren achterkant met daartussen belletjes gevuld met lucht. Het idee werd geen groot succes. Dankzij het doorzettingsvermogen van beide heren, Alfred en Marc, werd het idee toch niet helemaal een mislukking, want zij zagen mogelijkheden om het product te gebruiken als verpakkingsmateriaal. IBM zag als één van de eerste het nut van dit verpakkingsmateriaal en begon zijn computers er in te verpakken. Langzamerhand raakten steeds meer bedrijven overtuigd van het “bubbeltjesplastic”. In de jaren daarna was noppenfolie lange tijd het enige product wat Sealed Air verkocht.

Sealed Air Corporation verstevigd positie in verpakkingsindustrie

In de jaren ‘70 kwam daar verandering in. Sealed Air bouwde zijn bedrijfsactiviteiten uit door verschillende bedrijven in de verpakkingsindustrie over te nemen. Door deze overnames breidde Sealed Air zich snel uit en groeide daarmee ook het productaanbod. Hieronder een beknopt overzicht van alle overnames:

  • 1970, Smith Packaging Ltd, dat later werd omgedoopt Sealed Air van Canada
  • 1973, Sibco Universal, SA uit Frankrijk
  • 1977, Instapak polyurethaanschuim
  • 1983, Cellu Products Co. en Dri-Loc
  • 1987, Jiffy
  • 1991, Sentinel
  • 1993, Shurtuff Division of Shuford Mills, Inc.
  • 1994, Hereford Paper en Allied Products Ltd., Sup-Air-Pack, Fill Air, en verschillende verpakkingsbedrijven in Noorwegen, Frankrijk en Italië

Sealed Air logo

Na al deze overnames heeft Sealed Air een stevige internationale positie verworven in de verpakkingswereld. In de jaren daarna kochten zij nog het verpakkingsbedrijf Cryovac voor 4.9 miljard dollar en in Juni 2000 het Europese Dolphin Packaging voor ruim 119 miljoen dollar.

Sealed Air verbreed

Inmiddels is Sealed Air een wereldspeler geworden en heeft het bedrijf een stevige voet aan de grond gekregen binnen de verpakkingsindustrie. Wereldwijde trends zorgen er echter voor dat het bedrijf zich genoodzaakt voelt om zich door te ontwikkelen en de focus opnieuw te bekijken. In oktober 2011 nam Sealed Air dan ook de beslissing om Diversey Holdings, Inc over te nemen. Hiermee zetten zij de eerste stap richting de professionele schoonmaak. Saeled Air zegt het volgende over deze overname:

“Door de jaren heen is onze focus op ‘bescherming’ geëvolueerd en bedienen wij op dit moment drie wereldwijde trends, te weten;

  • Wereldwijde belangstelling voor voedselveiligheid, verspilling en toegang tot eenvoudig maar gezond voedsel
  • Meer mensen in grote kantoren en doordat er steeds meer mensen over deze wereld reizen streven wij een grotere publieke bewustwording en regelgeving na op een veilige en hygiënische omgeving
  • Hierdoor zullen wij blijven streven naar uitbreiding van ons wereldwijde netwerk en e-commerce kanalen.

Een betere manier van leven creëren

De huidige focus van Sealed Air is om door hun producten en diensten een betere manier van leven te creëren. Zij doen dit door bij te dragen aan veilige verpakkingsmaterialen voor onder andere de voedselindustrie. Daarnaast dragen de schoonmaak systemen van Diversey Care van Sealed Air ook bij een schone en gezonde wereld.

In het company logo komt dan ook niet voor niets het woord Re-imagine voor. Dit woord komt rechtstreeks uit de mission-statement van het bedrijf welke luidt: “We re-imagine the industries we serve to create a world that feels, tastes and works better”.

CEO William V. Hickey, vertelde in een interview in juni 2011 dat het bedrijf voor de overname al een aantal jaren bezig was met het interviewen van klanten over mogelijke nieuwe business ingangen. Uit deze gesprekken met verschillende werkgroepen van klanten over de hele wereld, bleek dat er één gemeenschappelijk belang was, namelijk voedselveiligheid.

“We begrepen de problemen,” zei hij. “We komen dagelijks in deze fabrieken met ons verpakkingsmateriaal en onze voedsel wetenschappers.”

noppen folie met hand

Terwijl Sealed Air begon te investeren in onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten, was het niet in staat om de juiste schaalvergroting te krijgen op het gebied van voedselveiligheid. Totdat begin 2011 de naam Diversey viel als potentiële overname kandidaat.

Alhoewel Diversey niet te koop stond, groeide het besef dat als Diversey wilde groeien het noodzakelijk was om samen te werken met Sealed Air. Volgens Edward F. Lonergan, CEO van Diversey was het eenvoudig om zijn eigen strategische opties te verkennen.

In oktober 2011 werd de overname een feit. Onder de voorwaarden van de overeenkomst vielen de eigenaars van Diversey, bestaande uit enkele leden van de familie Johnson en de private equity firma Clayton, Dubilier & Rice. Zij ontvingen 2,1 miljard dollar in contanten en 31,7 miljoen aandelen van Sealed Air. Toen de deal was gesloten bezaten beleggers van Diversey ongeveer 15 procent van Sealed Air.

De overname zorgde direct voor een sterke expansie. Diversey is aanwezig in meer dan 60 landen, met inbegrip van snel groeiende economieën in Latijns-Amerika en Azië. Sealed Air verwacht met deze overname 60 procent van zijn omzet buiten Noord-Amerika te genereren.

Wat veranderd er voor Diversey

Bij monde van www.cleantotaal.nl liet Diversey eerder weten dat er op korte termijn geen grote veranderingen gaan plaatsvinden in de manier waarop Diversey opereert in Nederland. Alle huidige contracten, afspraken, betalingsregelingen en schema’s blijven gehandhaafd. De producten en systemen die Diversey levert blijven hetzelfde, evenals de contactpersonen. Het is wel de verwachting dat Diversey in de toekomst haar productenpakket verder zal uitbreiden. Dit als resultaat van kruisbestuiving tussen de twee bedrijven.

Stel een vraag

Beantwoord onderstaande vraag om te controleren of u een mens bent